Misschien herken jij als ondernemer ook dat het ondernemerschap de meest persoonlijke reis van je leven is. Behalve het vak waar je voor geleerd hebt, komen er nog tientallen andere dingen op je pad die je ook moet doen, zoals o.a. marketing, administratie en verkopen. Grote kans dat je hier eigenlijk niet op zat te wachten, maar je moet er toch wat mee.

Bij 2Tango komen ook veel ondernemers. Ze lopen vast hun bedrijf, maar tijdens de coaching bij de paarden komen ze erachter dat verandering begint bij hunzelf. Dat is misschien een open deur, maar uiteindelijk hebben we allemaal zo ons proces en het pad dat we moeten lopen.

Ik, Ilaria, help ondernemers om hun bedrijf een boost te geven door te werken aan marketing, strategie en mindset. Met behulp van de coaching met paarden worden beperkende overtuigingen zichtbaar die jij hebt als ondernemer. Paarden reageren meteen op wat je doet, je kunt er eigenlijk niet omheen. Als je onderneming niet loopt, kan het heel waardevol zijn om eens een sessie met de paarden te doen.

Even kort iets over mezelf: ik ben op dit moment in opleiding bij 2Tango om mijn kennis en vaardigheden uit te breiden. De therapie met paarden heeft me zelf veel gebracht, zowel als mens en ondernemer, daarom ben ik dit gaan doen. Uiteindelijk is mijn doel om ondernemers nog beter te kunnen ondersteunen met het laten groeien van hun bedrijf, en met de paardencoaching beperkende overtuigingen en trauma’s aan te pakken. Mijn lievelingspaard is Zorro, ik knuffel graag met Pepper en hou ervan om urenlang te praten over van alles en nog wat tijdens een bosrit met een van de andere meiden van 2Tango.

In deze blog wil ik je 5 waardevolle tips geven om makkelijker klanten naar je toe te trekken, die je nu meteen kunt gaan toepassen. Daarnaast wil ik je laten zien hoe de paarden je hiermee kunnen helpen.

1. Zorg dat je zichtbaar bent

Hoe zit het met jouw zichtbaarheid? Wat betekent dat voor jou? Durf jij zichtbaar te zijn?

Zichtbaarheid is cruciaal voor het hebben van een eigen onderneming. Maar vaak zie ik dat ondernemers het heel spannend vinden om zichtbaar te zijn.

Dit wordt ook duidelijk tijdens de therapie. Soms ervaren cliënten dat het paard hen totaal niet ziet staan, bijna negeert. Hoe voelt zichtbaar zijn voor jou?

Als je niet zichtbaar bent als mens én ondernemer, kunnen mensen jou letterlijk niet vinden en dus ook geen klant worden.

Zichtbaar zijn kan op ontelbaar veel manieren. Post regelmatig op social media, vertel wat je doet tegen je omgeving, ga bloggen en stuur een nieuwsbrief, ga naar netwerkborrels etc. Als jij jezelf zichtbaar maakt, kom je waarschijnlijk mensen tegen die jou nodig hebben OF ze kennen iemand die jou nodig heeft.

Kom dus uit je kantoor vandaan en stop met het afstoffen van je visitekaartjes en ga de wereld in, want daar zitten jouw klanten! Ieder contactmoment kun je zien als een “zaadje”.

Vind je het eng om zichtbaar te worden? Of weet je niet goed wat je moet doen en waar je moet beginnen? Wellicht is een sessie met de paarden dan iets voor jou.

Tip 2: Jij bepaalt

Een mooi verhaal om te delen is de sessie met een massagetherapeut. Ze heeft al heel veel tijd, liefde en geld in zichzelf, haar opleiding en haar eigen praktijk gestoken. Maar ze had helaas niet genoeg klanten om van haar praktijk te kunnen leven. Daarom kwam ze bij ons. Om te leren hoe ze meer klanten kon aantrekken en zichtbaarder kon worden, want zichtbaarheid was voor haar een belangrijk thema.

Op het moment dat we haar sessie met thema zichtbaar wilden starten, bleef het paard staan eten. Ze probeerde van alles. Nodigde hem op verschillende manieren uit om mee te komen, maar wat ze ook probeerde, het paard liep niet mee en bleef eten. Het paard bepaalde eigenlijk de setting. Later bleek dat dit heel herkenbaar voor haar was, omdat namelijk haar klanten alles voor haar bepaalden. Haar klanten bepaalden zelf hoevaak ze terugkwamen en wanneer, hoe en wanneer ze betaalden en zelfs hoelang de sessie duurde. En zij zelf? Zij vond het allemaal goed, was allang blij als er klanten kwamen.

Besef je wel dat jij de eigenaar van je eigen bedrijf bent en dat jij bepaalt? Het is niet voor niks jouw bedrijf. Het moet voor jou ook leuk zijn en geld opleveren.

Daarnaast ben jij diegene met alle kennis. Jij hebt gestudeerd. De huisarts vraagt toch ook niet hoeveel paracetamol jij denkt nodig te hebben? Jij bent de expert.

Toen ze een beslissing nam om zelf aan het stuur van haar bedrijf te gaan staan, liep het paard opeens met haar mee.

Hoe zit het bij jou? Heel belangrijk om je te beseffen dat jij bepaalt!

Tip 3: Trek je eigen plan

“Kijk maar eens of je Yellow mee kunt krijgen door de poortjes heen.”  Yellow had geen halster om en stond ongeïnteresseerd in een hoek met zijn neus in het zand. Dit was een van mijn eigen eerste sessies met de paarden. Ik had echt geen idee welk “trucje” ik toe kon passen om hen door de poortjes mee te nemen en hij had geen halster om. Duwen en trekken leek me geen goed idee.. Hij was immers veel groter en zwaarder dan ik. Maar wat moest ik dan doen? Ik wist het gewoon echt niet…. Ik stond een beetje heen weer te wiebelen en probeerde in mijn hoofd verschillende “trucjes” te verzinnen maar er kwam niet echt een goede manier in me op….

En toen ging ik maar gewoon. Ik liep naar de poortjes toe en liet al het “moeten” los. En tot mijn grote verbazing liep Yellow achter me aan. Ik liet los en ging gewoon doen wat IK wilde. De grootste les uit die sessie was dat als ik mijn eigen plan trek, de ander me vanzelf gaat volgen.

En dat is ook hoe het in je bedrijf werkt. Als jij de hele tijd op anderen aan het letten bent, blijft er geen tijd en geen ruimte meer over voor wat jij wil. Hoe aantrekkelijk is het om iemand te volgen die doet wat hij leuk vindt en daar écht achter staat? Als jij niet weet wat je volgende stap in je bedrijf is, vraag je dan eens af: wat lijkt jou LEUK? Uiteraard moet je afstemmen op je klant, maar over het algemeen werkt het heel aanstekelijk als je doet wat je leuk vindt en echt achter je diensten en het resultaat staat.

Maak jezelf dus groot, doe wat je leuk vindt en vertrouw erop dat “de rest” (=klanten, geld, succes, geluk, liefde etc.) er vanzelf achteraan komt. Alles is immers energie! Wat je de wereld inzet, trek je ook weer aan.

Tip 4: Vind je doelgroep en maak contact met ze

Ieder bedrijf kiest een doelgroep. Zelfs hele grote bedrijven. Zelfs zonder dat je het echt doorhebt misschien. Denk maar eens aan jezelf. Waar doe jij je boodschappen? Bij de Jumbo, de Aldi of de EkoPlaza? Wellicht wel bij alle drie, maar er zit zeker een verschil in doelgroep.

Bij 2Tango richten we ons voornamelijk op mensen met trauma en hechtingsproblemen. Vanuit daar komen verschillende soorten mensen naar ons toe, o.a. HSP’ers, op mensen met een burnout, op mensen met angststoornissen, maar ook op mensen met relatieproblemen, of mensen die zich onverklaarbaar belemmerd voelen. En iedereen die zich verder aangesproken voelt om aan zichzelf te komen werken, is welkom. We hebben zeker een beeld van de mensen die we willen helpen, namelijk mensen die aan zichzelf willen werken en ook echt verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leven. Mensen die vooruit willen en die de strijd met zichzelf aangaan om beperkende overtuigingen op te lossen.

Waarom is het belangrijk om voor jezelf een doelgroep te definiëren? Omdat je anders met hagel schiet in je marketing. Want hoe kun je jouw ideale klant bereiken, als je niet weet waar diegene is? Dan richt je je op iedereen, en voelt niemand zich aangesproken. Je websiteteksten moeten dan wel zo algemeen zijn, dat het niemand persoonlijk raakt. Als je je op iedereen richt, bereik je niemand. Probeer je dus eens te verdiepen in je doelgroep en zoek dan waar zij zich bevinden. Zitten ze in bepaalde Facebookgroepen? Winkelen zij in bepaalde winkels? Sporten ze? Gaan ze naar andere bijeenkomsten? Bepaalde restaurants? Kopen ze bepaalde tijdschriften? Als je weet wie ze zijn en hoe ze zich gedragen, kun jij daar je marketing oprichten.

Heb je je doelgroep nog niet echt gespecificeerd? En vind je dit lastig? Ga er dan eens voor zitten en beschrijf wie jouw ideale cliënt is, zonder daar meteen een groep aan te hangen. Tip: meestal lijken je klanten op wie jij bent.

Het is super belangrijk dat je je doelgroep vindt en contact met ze maakt. Er is namelijk bijna niemand die zomaar iets bij jou koopt. Mensen moeten vaak meerdere keren met je in contact gekomen zijn, voordat ze daadwerkelijk iets gaan kopen. Ieder contactmoment kun je dus zien als een “zaadje”. Ga dus de wereld in en maak contact met je ideale klanten!

Tip 5: Bepaal je doel en strategie

Als je weet wie je ideale klant is, maar je hebt geen doel, is de kans groot dat je ze niks kunt verkopen. Waar wil jij ze mee helpen? En wat kun jij aanbieden wat ze het beste kan helpen?

Om een succesvolle ondernemer te kunnen zijn, heb je een bepaald doel nodig om naartoe te werken. Denk ook weer terug aan het stukje hiervoor, over de paaltjes. Het moment dat je je eigen pad volgt, komt de rest er automatisch achteraan. Dus bepaal voor jezelf een doel en strategie en richt daar al je aandacht op. Probeer hierbij focus te houden. Versnippering is een van de grootste valkuilen om alsnog je doel niet te bereiken.

 

Tip 6: Geef niet op en probeer het opnieuw

Geen een succesvolle ondernemer is succesvol geworden door “op te geven”. Iedereen gaat wel eens op zijn bek. Dat hoort erbij. Hoe meer fouten je maakt, hoe meer je leert. Ga ACTIE ondernemen. Als je alleen maar blijft nadenken over je plannen, gebeurt er niks. Je wordt niet zichtbaar en krijgt geen klanten. Ga dus actie ondernemen en doe wat nodig is om meer klanten te krijgen. Lukt het niet in een keer? Geen probleem, dan probeer je het gewoon nog een keer. Geef je bedrijf in ieder geval een kans! Ondernemen kan je leren, je moet alleen wel bereid zijn om er heel veel liefde, tijd en energie in te steken.

Heb je een onderneming maar loopt het nog niet zoals je zou willen? Heb je al van alles geprobeerd en kan je je vinger niet leggen op wat je kunt verbeteren?

Ik, Ilaria, nodig je van harte uit om een keer een spiegelsessie met de paarden te komen ervaren. Omdat ik in opleiding ben, krijg je 50% korting op je sessies. Je betaalt maar €40 euro voor een 1-op-1 sessie. Samen met de paarden gaan we kijken naar hoe je zichtbaarder kunt worden en je bedrijf een boost kunt geven. Je kunt je eerste sessie hieronder boeken.

Ik hoop je daar te ontmoeten. Je verdient het om zichtbaar te zijn met je bedrijf!

Liefs,

Ilaria